| | | | | | | | |

TO EUROPE 1 ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΣΤΑ ΧΕΡΙΑ ΡΩΣΩΝ – ΠΑΡΑ ΤΗΝ ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΗ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ – ΤΙ ΚΑΝΕΙ Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΟΥ ΕΣΡ? ΘΑ ΕΚΓΡΙΝΕΙ ΤΗΝ ΜΕΤΑΒΙΒΑΣΗ ΜΕ ΜΑΥΡΑ ΛΕΦΤΑ?????

TO EUROPE 1 ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΣΤΑ ΧΕΡΙΑ ΡΩΣΩΝ – ΠΑΡΑ ΤΗΝ ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΗ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ – ΤΙ ΚΑΝΕΙ Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΟΥ ΕΣΡ? ΘΑ ΕΚΓΡΙΝΕΙ ΤΗΝ ΜΕΤΑΒΙΒΑΣΗ ΜΕ ΜΑΥΡΑ ΛΕΦΤΑ?????

Μία σημαντική εξέλιξη που σχετίζεται και με την προσπάθεια της Μόσχας να «σπάσει» τον αποκλεισμό από τα ελληνικά συστημικά ΜΜΕ καταγράφεται τις τελευταίες ημέρες με την προσπάθεια επιχειρηματιών με επιχειρηματικά συμφέροντα στην  Ρωσία να ανοίξουν και πάλι τον περιφερειακό τηλεοπτικό σταθμό Europe 1 της Κεντρικής Μακεδονίας-Θεσσαλονίκης.

Να θυμίσουμε ότι τη νυν ιδιοκτησία του περιφερειακού τηλεοπτικού δικτύου την έχει ο Βασίλης Σχιζοδήμος ενώ διευθυντής όπως και πιθανός μέτοχος με 50% του καναλιού θα είναι ο Γιώργος Δίμπαλας, όπως αναφέρουν σχετικές πληροφορίες.

Το κανάλι είχε ταλαιπωρηθεί λόγω οικονομικών προβλημάτων με αποτέλεσμα να σταματήσει να εκπέμπει από την Digea.

ΠΗΓΗ: https://www.pronews.gr/elliniki-politiki/ellines-epixeirimaties-me-rosika-kefalaia-epixeiroun-tin-epanenarksi-tou-tileoptikou-diktyou-tis-kentrikis-makedonias-europe-1/

Επισκόπηση των κυρώσεων της ΕΕ κατά της Ρωσίας

Η ΕΕ έχει επιβάλει μαζικές και άνευ προηγουμένου κυρώσεις κατά της Ρωσίας ως αντίδραση στον επιθετικό πόλεμο της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας.

ΠΗΓΗ: https://www.consilium.europa.eu/el/policies/sanctions/restrictive-measures-against-russia-over-ukraine/sanctions-against-russia-explained/

 

Ενημερωτικό γράφημα – EU sanctions in response to Russia’s military aggression against Ukraine

Overview of sanctions taken by the European Union against Russia in response to the war in Ukraine: individual sanctions, economic sanctions, restrictions on media and diplomatic measures.Δείτε το πλήρες ενημερωτικό γράφημα

Μετά την αναγνώριση από τη Ρωσία των εκτός κυβερνητικού ελέγχου περιοχών των περιφερειών Ντονέτσκ και Λουχάνσκ στην Ουκρανία στις 21 Φεβρουαρίου 2022 και την απρόκλητη και αδικαιολόγητη εισβολή στην Ουκρανία στις 24 Φεβρουαρίου 2022, η ΕΕ επέβαλε νέες κυρώσεις κατά της Ρωσίας.

Οι κυρώσεις αυτές έρχονται να προστεθούν στα ισχύοντα μέτρα που είχαν επιβληθεί στη Ρωσία από το 2014 μετά την προσάρτηση της Κριμαίας και τη μη εφαρμογή των συμφωνιών του Μινσκ.

Στη σελίδα αυτή μπορείτε να βρείτε απαντήσεις στις ακόλουθες ερωτήσεις:

  • Ποιες κυρώσεις έχει θεσπίσει μέχρι στιγμής η ΕΕ, ποιοι υπόκεινται στις κυρώσεις και τι σημαίνουν στην πράξη οι ατομικές κυρώσεις;
  • Τι σημαίνουν στην πράξη τα περιοριστικά μέτρα κατά ρωσικών τραπεζών και κατά της Εθνικής Κεντρικής Τράπεζας της Ρωσίας;
  • Ποιες κυρώσεις έχουν επιβληθεί στους τομείς των αεροπορικών, οδικών και θαλάσσιων μεταφορών;
  • Πώς επηρεάζονται οι εμπορικές συναλλαγές της ΕΕ με τη Ρωσία από τα μέτρα της ΕΕ και τι είδους περιορισμοί στις εισαγωγές και τις εξαγωγές ισχύουν;
  • Οι κυρώσεις της ΕΕ συνάδουν με το διεθνές δίκαιο και λαμβάνονται σε συντονισμό με άλλους εταίρους;

Ποιες κυρώσεις έχει θεσπίσει μέχρι στιγμής η ΕΕ;

Η ΕΕ έχει επιβάλει μαζικές και άνευ προηγουμένου κυρώσεις κατά της Ρωσίας ως αντίδραση στον επιθετικό πόλεμο της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας, ο οποίος ξεκίνησε στις 24 Φεβρουαρίου 2022, και στην παράνομη προσάρτηση των περιφερειών Ντονέτσκ, Λουχάνσκ, Ζαπορίζια και Χερσώνας της Ουκρανίας.

Οι κυρώσεις αυτές συμπληρώνουν τα ισχύοντα μέτρα που είχαν επιβληθεί στη Ρωσία από το 2014 και έπειτα, μετά την προσάρτηση της Κριμαίας και τη μη εφαρμογή των συμφωνιών του Μινσκ.

Οι κυρώσεις περιλαμβάνουν στοχευμένα περιοριστικά μέτρα (ατομικές κυρώσεις), οικονομικές κυρώσεις και μέτρα σε ό,τι αφορά τις θεωρήσεις.

Στόχος των οικονομικών κυρώσεων είναι να υποστεί η Ρωσία βαριές συνέπειες για τις ενέργειές της και να ανακοπεί ουσιαστικά η ικανότητα της Ρωσίας να συνεχίσει την επίθεσή της.

Οι ατομικές κυρώσεις στοχεύουν πρόσωπα που ευθύνονται για τη στήριξη, τη χρηματοδότηση ή την υλοποίηση δράσεων που υπονομεύουν την εδαφική ακεραιότητα, την κυριαρχία και την ανεξαρτησία της Ουκρανίας, ή όσους επωφελούνται από τις δράσεις αυτές.

Η ΕΕ έχει επίσης εγκρίνει κυρώσεις κατά:

  • της Λευκορωσίας, ως αντίδραση στην εμπλοκή της στην εισβολή στην Ουκρανία
  • του Ιράν, όσον αφορά την κατασκευή και προμήθεια μη επανδρωμένων αεροσκαφών

Σε ποιους επιβάλλονται κυρώσεις;

Τα περιοριστικά μέτρα της ΕΕ για ενέργειες που υπονομεύουν ή απειλούν την εδαφική ακεραιότητα, την κυριαρχία και την ανεξαρτησία της Ουκρανίας εφαρμόζονται συνολικά σε 1 706 άτομα και 419 οντότητες. Στον κατάλογο των ατόμων που υπόκεινται σε κυρώσεις περιλαμβάνονται:

Vladimir Putin και Sergey Lavrov
Ο Vladimir Putin και ο Sergey Lavrov περιλαμβάνονται στον κατάλογο των προσώπων που υπόκεινται στις κυρώσεις της ΕΕ – © AFP
  • ο Πρόεδρος της Ρωσίας, Vladimir Putin
  • ο Υπουργός Εξωτερικών της Ρωσίας, Sergey Lavrov
  • ο πρώην Πρόεδρος της Ουκρανίας, Viktor Yanukovych
  • ο Roman Abramovich
  • βουλευτές της ρωσικής Κρατικής Δούμας (Κάτω Βουλή)
  • μέλη του Εθνικού Συμβουλίου Ασφαλείας
  • μέλη του Ομοσπονδιακού Συμβουλίου της Ρωσικής Ομοσπονδίας
  • υπουργοί, κυβερνήτες και τοπικοί πολιτικοί, όπως ο δήμαρχος της Μόσχας
  • υψηλόβαθμοι αξιωματούχοι και στρατιωτικό προσωπικό
  • διοικητές της ομάδας Wagner
  • επιφανείς επιχειρηματίες και ολιγάρχες
  • φιλοκυβερνητικοί και αντιουκρανοί προπαγανδιστές

Ο κατάλογος περιλαμβάνει επίσης άτομα με ευθύνη ή εμπλοκή στα εξής:

  • φρικαλεότητες που διαπράχθηκαν στην Μπούτσα και τη Μαριούπολη
  • πυραυλικές επιθέσεις εναντίον αμάχων και υποδομών ζωτικής σημασίας
  • απέλαση και αναγκαστική υιοθεσία παιδιών από την Ουκρανία
  • στρατιωτική επανεκπαίδευση παιδιών από την Ουκρανία
  • στρατολόγηση σύριων μισθοφόρων για να πολεμήσουν στην Ουκρανία
  • κατασκευή και προμήθεια μη επανδρωμένων αεροσκαφών
  • λεηλασία της πολιτιστικής κληρονομιάς της Ουκρανίας

Ο κατάλογος των οντοτήτων περιλαμβάνει:

  • τράπεζες και χρηματοπιστωτικά ιδρύματα (συμπεριλαμβανομένης της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Χρηματοοικονομικής Παρακολούθησης)
  • επιχειρήσεις του στρατιωτικού και του αμυντικού τομέα
  • εταιρείες στους τομείς της αεροπορίας, της ναυπηγικής και της κατασκευής μηχανημάτων
  • ένοπλες δυνάμεις και παραστρατιωτικές ομάδες, συμπεριλαμβανομένης της ομάδας Wagner
  • πολιτικές παρατάξεις
  • το κίνημα «Πανρωσικό Λαϊκό Μέτωπο»
  • εταιρείες τηλεπικοινωνιών
  • οργανισμούς μέσων ενημέρωσης που ευθύνονται για την προπαγάνδα και την παραπληροφόρηση

Η ΕΕ έχει επίσης επιβάλει κυρώσεις στη Λευκορωσία, για τη συμμετοχή της στη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, και στο Ιράν για την προμήθεια μη επανδρωμένων αεροσκαφών στη Ρωσία.

Τι σημαίνουν στην πράξη οι κυρώσεις κατά ατόμων και οντοτήτων;

Οι κυρώσεις κατά ατόμων συνίστανται σε ταξιδιωτικές απαγορεύσεις και δέσμευση περιουσιακών στοιχείων. Οι κυρώσεις κατά οντοτήτων συνίστανται στη δέσμευση περιουσιακών στοιχείων.

Οι ταξιδιωτικές απαγορεύσεις εμποδίζουν τα καταχωρισμένα άτομα να εισέλθουν στο έδαφος της ΕΕ ή να διέλθουν από αυτό, διά ξηράς, αέρος ή θαλάσσης. Δέσμευση περιουσιακών στοιχείων σημαίνει ότι δεσμεύονται όλοι οι λογαριασμοί που ανήκουν στα πρόσωπα και στις οντότητες που περιλαμβάνονται στον κατάλογο και που βρίσκονται σε τράπεζες της ΕΕ. Απαγορεύεται επίσης η διάθεση, άμεσα ή έμμεσα, κεφαλαίων ή περιουσιακών στοιχείων στα εν λόγω πρόσωπα και οντότητες.

21,5 δισ. €

περιουσιακών στοιχείων έχουν δεσμευθεί στην ΕΕ

300 δισ. €

περιουσιακών στοιχείων από την Κεντρική Τράπεζα της Ρωσίας έχουν δεσμευθεί στην ΕΕ και στις χώρες της G7

Με τον τρόπο αυτό διασφαλίζεται ότι δεν μπορούν πλέον να χρησιμοποιήσουν τα χρήματά τους για να στηρίξουν το ρωσικό καθεστώς ούτε για να προσπαθήσουν να βρουν ασφαλές καταφύγιο στην ΕΕ.

Πώς περιορίζονται οι εμπορικές συναλλαγές της ΕΕ με τη Ρωσία;

Στο πλαίσιο των οικονομικών κυρώσεων, η ΕΕ έχει επιβάλει στη Ρωσία ορισμένους περιορισμούς όσον αφορά τις εισαγωγές και τις εξαγωγές. Αυτό σημαίνει ότι οι ευρωπαϊκές οντότητες δεν μπορούν να πωλούν ορισμένα προϊόντα στη Ρωσία (λόγω περιορισμών στις εξαγωγές) και ότι οι ρωσικές οντότητες δεν επιτρέπεται να πωλούν ορισμένα προϊόντα στην ΕΕ (λόγω περιορισμών στις εισαγωγές).

Ο κατάλογος των απαγορευμένων προϊόντων έχει καταρτιστεί έτσι ώστε να μεγιστοποιεί τον αρνητικό αντίκτυπο των κυρώσεων στη ρωσική οικονομία, περιορίζοντας παράλληλα τις συνέπειες για τις επιχειρήσεις και τους πολίτες της ΕΕ. Από τους περιορισμούς στις εξαγωγές και τις εισαγωγές εξαιρούνται προϊόντα που προορίζονται κυρίως για κατανάλωση και προϊόντα που σχετίζονται με την υγεία, τα φαρμακευτικά προϊόντα, τα τρόφιμα και τη γεωργία, προκειμένου να μην επηρεαστεί δυσμενώς ο ρωσικός πληθυσμός.

Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, από τον Φεβρουάριο του 2022 η ΕΕ έχει απαγορεύσει την εξαγωγή προϊόντων προς τη Ρωσία αξίας άνω των 43,9 δισ. ευρώ και την εισαγωγή προϊόντων από τη Ρωσία αξίας άνω των 91,2 δισ. ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι, σε σύγκριση με τους όγκους εξαγωγών και εισαγωγών του 2021, το 49 % των εξαγωγών και το 58 % των εισαγωγών υπόκεινται επί του παρόντος σε κυρώσεις.

Ρήτρα αποκλεισμού της Ρωσίας

Από τον Δεκέμβριο του 2023 υπάρχει μια νέα ρήτρα που εφαρμόζεται στους εξαγωγείς της ΕΕ και αφορά τη συμβατική απαγόρευση της επανεξαγωγής περιορισμένου αριθμού αγαθών στη Ρωσία και της επανεξαγωγής τους για χρήση στη Ρωσία, κατά την πώληση, προμήθεια, μεταφορά ή εξαγωγή σε τρίτη χώρα, με εξαίρεση τις χώρες εταίρους. Η ρήτρα καλύπτει τα ακόλουθα απαγορευμένα αγαθά:

  • αγαθά διπλής χρήσης
  • είδη προηγμένης τεχνολογίας που χρησιμοποιούνται σε ρωσικά στρατιωτικά συστήματα στο πεδίο μάχης στην Ουκρανία ή τα οποία είναι κρίσιμης σημασίας για την ανάπτυξή τους
  • παραγωγή ή χρήση των εν λόγω ρωσικών στρατιωτικών συστημάτων
  • αεροπορικά αγαθά και όπλα
48 δισ. €

αξία εξαγωγών προς τη Ρωσία για τις οποίες έχουν επιβληθεί κυρώσεις

91,2 δισ. €

αξία εισαγωγών από τη Ρωσία για τις οποίες έχουν επιβληθεί κυρώσεις

Οι απαγορεύσεις εφαρμόζονται από τις τελωνειακές αρχές της ΕΕ.

Επιπλέον, η ΕΕ, σε συνεργασία με άλλους ομονοούντες εταίρους, έχει εκδώσει δήλωση με την οποία επιφυλάσσεται του δικαιώματος να πάψει να μεταχειρίζεται τη Ρωσία ως μάλλον ευνοούμενο κράτος στο πλαίσιο του ΠΟΕ. Η ΕΕ έχει αποφασίσει να ασκήσει αυτό το δικαίωμα όχι αυξάνοντας τους εισαγωγικούς δασμούς, αλλά θεσπίζοντας δέσμη περιοριστικών μέτρων που περιλαμβάνουν απαγορεύσεις στις εισαγωγές ή εξαγωγές ορισμένων αγαθών. Η ΕΕ και οι εταίροι της έχουν επίσης αναστείλει κάθε εργασία που σχετίζεται με την προσχώρηση της Λευκορωσίας στον ΠΟΕ.

Από τον Δεκέμβριο του 2023 η απαγόρευση ρωσικών διαμαντιών αποτελεί μέρος μιας προσπάθειας που καταβάλλει η G7 προκειμένου να αναπτυχθεί μια διεθνώς συντονισμένη απαγόρευση των διαμαντιών, η οποία έχει ως στόχο να στερήσει από τη Ρωσία αυτή τη σημαντική πηγή εσόδων.

Ποια εμπορεύματα δεν μπορούν να εξαχθούν από την ΕΕ στη Ρωσία;

Ο κατάλογος των προϊόντων που καλύπτονται από τις κυρώσεις περιλαμβάνει τα εξής:

  • τεχνολογία αιχμής (π.χ. κβαντικοί υπολογιστές και προηγμένοι ημιαγωγοί, ηλεκτρονικά κατασκευαστικά στοιχεία και λογισμικό υψηλών προδιαγραφών)
  • ορισμένους τύπους μηχανημάτων και εξοπλισμού μεταφορών
  • ειδικά αγαθά και τεχνολογία που απαιτούνται για τη διύλιση πετρελαίου
  • εξοπλισμό, τεχνολογία και υπηρεσίες του τομέα της ενέργειας
  • είδη και τεχνολογία που προορίζονται για την αεροπορία και τη διαστημική βιομηχανία (π.χ. αεροσκάφη, κινητήρες αεροσκαφών, ανταλλακτικά ή κάθε είδους εξοπλισμό για αεροσκάφη και ελικόπτερα, καύσιμα αεριωθούμενων)
  • είδη που προορίζονται για τη θαλάσσια ναυσιπλοΐα και τεχνολογία ραδιοεπικοινωνίας
  • ορισμένα είδη διπλής χρήσης (είδη που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν τόσο για στρατιωτικούς όσο και για μη στρατιωτικούς σκοπούς), όπως μη επανδρωμένα αεροσκάφη και λογισμικό για μη επανδρωμένα αεροσκάφη ή συσκευές κρυπτογράφησης
  • είδη πολυτελείας (π.χ. πολυτελή αυτοκίνητα, ρολόγια, κοσμήματα)
  • μη στρατιωτικά πυροβόλα όπλα, τα μέρη τους και άλλο στρατιωτικό υλικό
  • χημικές ουσίες, μπαταρίες λιθίου και θερμοστάτες
  • άλλα αγαθά που θα μπορούσαν να ενισχύσουν τις ρωσικές βιομηχανικές ικανότητες

Ποια εμπορεύματα δεν μπορούν να εισαχθούν από τη Ρωσία στην ΕΕ;

Ο κατάλογος των προϊόντων που καλύπτονται από τις κυρώσεις περιλαμβάνει τα εξής:

  • αργό πετρέλαιο (από τον Δεκέμβριο του 2022) και προϊόντα διύλισης πετρελαίου (από τον Φεβρουάριο του 2023), με περιορισμένες εξαιρέσεις
  • άνθρακα και άλλα στερεά ορυκτά καύσιμα
  • χάλυβα, προϊόντα χάλυβα και σίδηρο
  • χρυσό και διαμάντια, συμπεριλαμβανομένων των κοσμημάτων
  • τσιμέντο, άσφαλτο, ξύλο, χαρτί, συνθετικό καουτσούκ και πλαστικές ύλες
  • ιχθυοπροϊόντα και οινοπνευματώδη ποτά (π.χ. χαβιάρι, βότκα)
  • τσιγάρα και καλλυντικά

Όσον αφορά τα διαμάντια, η απαγόρευση εφαρμόζεται σε:

  • διαμάντια που προέρχονται από τη Ρωσία
  • διαμάντια που εξάγονται από τη Ρωσία
  • διαμάντια που διέρχονται από τη Ρωσία
  • ρωσικά διαμάντια που υφίστανται επεξεργασία σε τρίτες χώρες

Από την 1η Ιανουαρίου 2024 εφαρμόζεται άμεση απαγόρευση στα μη βιομηχανικά φυσικά και συνθετικά διαμάντια, καθώς και στα κοσμήματα διαμαντιών. Επιπλέον, η έμμεση απαγόρευση της εισαγωγής ρωσικών διαμαντιών που υφίστανται επεξεργασία (δηλαδή κομμένα ή/και στιλβωμένα) σε τρίτες χώρες, συμπεριλαμβανομένων των κοσμημάτων που περιέχουν διαμάντια που προέρχονται από τη Ρωσία, θα αποτελέσει αντικείμενο σταδιακής εφαρμογής που θα αρχίσει την 1η Μαρτίου 2024 και θα ολοκληρωθεί έως την 1η Σεπτεμβρίου 2024. Αυτή η σταδιακή εφαρμογή έμμεσων απαγορεύσεων των εισαγωγών δικαιολογείται από την ανάγκη ανάπτυξης ενός μηχανισμού ιχνηλασιμότητας που επιτρέπει τη λήψη αποτελεσματικών μέτρων επιβολής και ελαχιστοποιεί τη διατάραξη της αγοράς της ΕΕ.

Ποιες υπηρεσίες της ΕΕ προς τη Ρωσία απαγορεύονται;

Για να πλήξει τη ρωσική οικονομία, η οποία εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την εισαγωγή υπηρεσιών που προσφέρουν ευρωπαϊκές εταιρείες, η ΕΕ απαγόρευσε την παροχή ορισμένων υπηρεσιών επιχειρηματικού χαρακτήρα προς την κυβέρνηση της Ρωσίας ή προς οποιοδήποτε νομικό πρόσωπο, όπως εταιρείες και άλλες οντότητες ή φορείς, με έδρα τη Ρωσία.

Από τις 4 Ιουνίου 2022 απαγορεύθηκε η άμεση ή έμμεση παροχή λογιστικών υπηρεσιών, ελεγκτικών υπηρεσιών (συμπεριλαμβανομένων των υποχρεωτικών ελέγχων), υπηρεσιών τήρησης λογιστικών βιβλίων και παροχής φορολογικών συμβουλών, καθώς και συμβουλών σε επιχειρηματικά και διοικητικά θέματα ή υπηρεσιών δημοσίων σχέσεων. Οι υπηρεσίες άσκησης πίεσης από ομάδες συμφερόντων θα μπορούσαν να συνιστούν υπηρεσίες δημοσίων σχέσεων και, ως εκ τούτου, εμπίπτουν στην απαγόρευση.

Για να ενισχύσει ακόμη περισσότερο την πίεση που ασκείται στη βιομηχανική ικανότητα της Ρωσίας, τον Οκτώβριο του 2022 η ΕΕ αποφάσισε να διευρύνει το πεδίο των υπηρεσιών που δεν μπορούν πλέον να παρέχονται στη Ρωσία, συμπεριλαμβάνοντας τις συμβουλευτικές υπηρεσίες ΤΠ, τις υπηρεσίες νομικών συμβουλών και τις υπηρεσίες στους τομείς της αρχιτεκτονικής και της μηχανικής.

Τον Δεκέμβριο του 2022 απαγορεύτηκε επιπλέον η παροχή, από εταιρείες της ΕΕ, υπηρεσιών διαφήμισης, έρευνας αγοράς και δημοσκοπήσεων, καθώς και δοκιμής προϊόντων και τεχνικών επιθεωρήσεων.

Τον Δεκέμβριο του 2023 προστέθηκε η απαγόρευση παροχής στη Ρωσία ή σε ρωσικά πρόσωπα λογισμικού για τη διαχείριση επιχειρήσεων ή λογισμικού βιομηχανικού σχεδιασμού και κατασκευής.

Επίσης, από τον Δεκέμβριο του 2023 υπάρχει μια νέα απαγόρευση σε ρώσους υπηκόους να έχουν στην ιδιοκτησία, στον έλεγχο ή στην κατοχή τους θέσεις στα διοικητικά όργανα των νομικών προσώπων, οντοτήτων ή φορέων που παρέχουν υπηρεσίες πορτοφολιού, λογαριασμού ή φύλαξης κρυπτοστοιχείων σε πρόσωπα και κατοίκους της Ρωσίας.

Οι οντότητες με έδρα στην ΕΕ, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που είναι θυγατρικές εταιρειών με έδρα στη Ρωσία, δεσμεύονται από τις κυρώσεις της ΕΕ.

Τι σημαίνει στην πράξη η απαγόρευση του πετρελαίου;

Διυλιστήριο πετρελαίου με φλόγα εξερχόμενη από πυρσό. Στο φόντο, γαλάζιος ουρανός με μερικά σύννεφα.
Οι περιορισμοί της ΕΕ θα καλύψουν σχεδόν το 90 % των εισαγωγών ρωσικού πετρελαίου στην Ευρώπη — © AFP

Τον Ιούνιο του 2022 το Συμβούλιο θέσπισε έκτη δέσμη κυρώσεων με την οποία, μεταξύ άλλων, απαγορεύεται η αγορά, η εισαγωγή ή η μεταφορά αργού πετρελαίου διά θαλάσσης και ορισμένων προϊόντων πετρελαίου από τη Ρωσία στην ΕΕ. Οι περιορισμοί εφαρμόζονται από τις 5 Δεκεμβρίου 2022 για το αργό πετρέλαιο και από τις 5 Φεβρουαρίου 2023 για τα άλλα προϊόντα διύλισης πετρελαίου.

Προβλέπεται προσωρινή εξαίρεση για τις εισαγωγές αργού πετρελαίου μέσω πετρελαιαγωγού στα κράτη μέλη της ΕΕ τα οποία, λόγω της γεωγραφικής τους θέσης, υπόκεινται σε ειδική εξάρτηση από τον εφοδιασμό από τη Ρωσία και δεν διαθέτουν βιώσιμες εναλλακτικές επιλογές.

Επιπλέον, προβλέπονται προσωρινές παρεκκλίσεις ειδικά για τη Βουλγαρία και την Κροατία όσον αφορά τις εισαγωγές από τη Ρωσία δια θαλάσσης μεταφερόμενου αργού πετρελαίου και πετρελαίου εσωτερικής καύσης υπό κενό, αντιστοίχως.

Δεδομένου ότι το μεγαλύτερο μέρος του ρωσικού πετρελαίου που παραδίδεται στην ΕΕ μεταφέρεται δια θαλάσσης, αυτοί οι περιορισμοί θα καλύψουν σχεδόν το 90 % των εισαγωγών ρωσικού πετρελαίου στην Ευρώπη έως το τέλος του 2022. Αυτό θα μειώσει σημαντικά τα εμπορικά κέρδη της Ρωσίας.

Πώς λειτουργεί το ανώτατο όριο τιμής του πετρελαίου;

Το ανώτατο όριο τιμής ισχύει για το αργό πετρέλαιο που μεταφέρεται διά θαλάσσης, για τα έλαια πετρελαίου και για τα έλαια ασφαλτούχων ορυκτών προερχόμενων ή εξαγόμενων από τη Ρωσία. Το ανώτατο όριο τιμής έχει οριστεί στα:

  • 60 δολάρια το βαρέλι για το αργό πετρέλαιο
  • 45 δολάρια το βαρέλι για προϊόντα πετρελαίου με έκπτωση
  • 100 δολάρια το βαρέλι για προϊόντα πετρελαίου υψηλής ποιότητας

Οι χώρες της ΕΕ καθόρισαν το επίπεδο του ανώτατου ορίου σε στενή συνεργασία με τον Συνασπισμό για τον Καθορισμό Ανώτατων Τιμών. Το ανώτατο όριο ισχύει από τις 5 Δεκεμβρίου 2022 για το αργό πετρέλαιο και από τις 5 Φεβρουαρίου 2023 για τα προϊόντα πετρελαίου· μπορεί να προσαρμοστεί στο πέρασμα του χρόνου. Η τρέχουσα τιμή μπορεί να τροποποιηθεί στο μέλλον ώστε να αντικατοπτρίζει τις εξελίξεις στην αγορά και τις τεχνικές αλλαγές.

Η απόφαση αυτή θα περιορίσει τις απότομες αυξήσεις των τιμών λόγω των έκτακτων συνθηκών στην αγορά και θα μειώσει δραστικά τα έσοδα που η Ρωσία αποκομίζει από το πετρέλαιο από την έναρξη του παράνομου επιθετικού πολέμου της κατά της Ουκρανίας και έπειτα. Θα συμβάλει επίσης στη σταθεροποίηση των παγκόσμιων τιμών ενέργειας, μετριάζοντας παράλληλα τις δυσμενείς επιπτώσεις στον ενεργειακό εφοδιασμό τρίτων χωρών.

Το ανώτατο όριο τιμής τίθεται επιπλέον της απαγόρευσης εισαγωγών ρωσικού αργού πετρελαίου και προϊόντων πετρελαίου από την ΕΕ, καθώς και των αντίστοιχων απαγορεύσεων άλλων εταίρων της G7.

Η ΕΕ απαγόρευσε στα σκάφη της ΕΕ να μεταφέρουν ρωσικό αργό πετρέλαιο και προϊόντα πετρελαίου σε τρίτες χώρες. Επίσης απαγόρευσε τη σχετική παροχή τεχνικής βοήθειας, υπηρεσιών διαμεσολάβησης ή χρηματοδότησης ή χρηματοδοτικής βοήθειας. Η απαγόρευση αυτή δεν ισχύει εάν το αργό πετρέλαιο ή τα προϊόντα πετρελαίου αγοράζονται σε τιμή ίση ή χαμηλότερη από το ανώτατο όριο τιμής του πετρελαίου.

Η δωδέκατη δέσμη κυρώσεων εισάγει αυστηρότερους κανόνες συμμόρφωσης με σκοπό τη στήριξη της εφαρμογής του ανώτατου ορίου τιμής του πετρελαίου και την πάταξη της καταστρατήγησης. Επιπλέον, ένας ενισχυμένος μηχανισμός ανταλλαγής πληροφοριών θα επιτρέψει τη βελτιωμένη ταυτοποίηση των σκαφών και των οντοτήτων που εφαρμόζουν δόλιες πρακτικές, όπως μεταφορτώσεις από πλοίο σε πλοίο που χρησιμοποιούνται για την απόκρυψη της προέλευσης ή του προορισμού του φορτίου και παραποιήσεις του συστήματος αυτόματης αναγνώρισης (AIS), κατά τη μεταφορά ρωσικού αργού πετρελαίου και προϊόντων πετρελαίου. Το AIS είναι ένα σύστημα αυτόματου εντοπισμού που χρησιμοποιεί πομποδέκτες σε πλοία και χρησιμοποιείται από τις υπηρεσίες κυκλοφορίας σκαφών.

Ποιες κυρώσεις έχουν επιβληθεί στον τομέα των μεταφορών;

Οδικές μεταφορές

Η ΕΕ έχει απαγορεύσει σε οδικούς μεταφορείς από τη Ρωσία και τη Λευκορωσία την είσοδο στην ΕΕ, μεταξύ άλλων και για τη διαμετακόμιση εμπορευμάτων.

Με την κύρωση αυτή επιδιώκεται να περιοριστεί η ικανότητα της ρωσικής βιομηχανίας να αποκτά βασικά αγαθά, και να διαταραχθεί το οδικό εμπόριο προς και από τη Ρωσία. Ωστόσο, οι χώρες της ΕΕ μπορούν να χορηγούν παρεκκλίσεις για:

  • τη μεταφορά ενέργειας
  • τη μεταφορά φαρμακευτικών, ιατρικών, γεωργικών προϊόντων και τροφίμων
  • ανθρωπιστικούς σκοπούς
  • μεταφορές που συνδέονται με τη λειτουργία διπλωματικών και προξενικών αντιπροσωπιών της ΕΕ και των κρατών μελών της στη Ρωσία, ή διεθνών οργανισμών στη Ρωσία που απολαύουν ασυλιών σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο
  • τη μεταφορά ή εξαγωγή στη Ρωσία πολιτιστικών αγαθών που τελούν υπό το καθεστώς δανείου στο πλαίσιο της επίσημης πολιτιστικής συνεργασίας με τη Ρωσία
  • αυτοκίνητα που διαθέτουν διπλωματική πινακίδα κυκλοφορίας οχήματος και εισέρχονται στην ΕΕ ή χρησιμοποιούνται για ανθρωπιστικούς σκοπούς
  • αυτοκίνητα πολιτών της ΕΕ που διαμένουν στη Ρωσία και ταξιδεύουν προς την ΕΕ

Η απαγόρευση δεν επηρεάζει τις ταχυδρομικές υπηρεσίες και τη διαμετακόμιση εμπορευμάτων μεταξύ της περιφέρειας του Καλίνινγκραντ και της Ρωσίας.

Αεροπορικές μεταφορές

Αεροσκάφος της Aeroflot που προσγειώνεται σε αερολιμένα.
Απαγορεύεται σε όλα τα ρωσικά αεροσκάφη να πραγματοποιούν πτήσεις στον εναέριο χώρο της ΕΕ — © AFP

Τον Φεβρουάριο του 2022 η ΕΕ αρνήθηκε την πρόσβαση ρωσικών αερομεταφορέων κάθε είδους σε αερολιμένες της ΕΕ και τους απαγόρευσε να πραγματοποιούν πτήσεις στον εναέριο χώρο της ΕΕ. Αυτό σημαίνει ότι τα αεροσκάφη που είναι νηολογημένα στη Ρωσία ή αλλού και μισθώνονται ή ναυλώνονται από ρώσο πολίτη ή ρωσική οντότητα δεν μπορούν να προσγειωθούν σε κανέναν αερολιμένα της ΕΕ και δεν μπορούν να εκτελούν πτήσεις πάνω από χώρες της ΕΕ. Τα ιδιωτικά αεροσκάφη, π.χ. ιδιωτικά επιχειρηματικά αεροσκάφη, περιλαμβάνονται στην απαγόρευση.

Επιπλέον, η ΕΕ απαγόρευσε τις εξαγωγές στη Ρωσία αγαθών και τεχνολογίας που προορίζονται για την αεροπορία και τη διαστημική βιομηχανία.

Απαγορεύονται επίσης οι ασφαλιστικές υπηρεσίες, οι υπηρεσίες συντήρησης και η τεχνική βοήθεια που σχετίζονται με τα εν λόγω αγαθά και τεχνολογία. Οι Ηνωμένες Πολιτείες, ο Καναδάς και το Ηνωμένο Βασίλειο επέβαλαν παρόμοιους περιορισμούς.

Αυτό σημαίνει ότι οι ρωσικές αεροπορικές εταιρείες δεν μπορούν να αγοράσουν αεροσκάφη, ανταλλακτικά ή εξοπλισμό για τον στόλο τους και δεν μπορούν να πραγματοποιήσουν τις αναγκαίες επισκευές ή τεχνικές επιθεωρήσεις. Δεδομένου ότι τα τρία τέταρτα του υπάρχοντος εμπορικού αεροπορικού στόλου της Ρωσίας παράχθηκαν στην ΕΕ, τις ΗΠΑ ή τον Καναδά, με την πάροδο του χρόνου η απαγόρευση είναι πιθανό να έχει ως αποτέλεσμα την καθήλωση στο έδαφος σημαντικού ποσοστού του ρωσικού στόλου πολιτικής αεροπορίας, ακόμη και για τις εσωτερικές πτήσεις.

Θαλάσσιες μεταφορές

Η ΕΕ έκλεισε τους λιμένες της σε ολόκληρο τον ρωσικό εμπορικό στόλο, ο οποίος αριθμεί πάνω από 2.800 σκάφη. Ωστόσο, το μέτρο αυτό δεν αφορά τα σκάφη που μεταφέρουν:

  • ενέργεια
  • φαρμακευτικά, ιατρικά, γεωργικά προϊόντα και τρόφιμα
  • ανθρωπιστική βοήθεια
  • πυρηνικά καύσιμα και άλλα αγαθά αναγκαία για τη λειτουργία των μη στρατιωτικών πυρηνικών δυνατοτήτων
  • άνθρακα

Επίσης, το μέτρο δεν επηρεάζει τα σκάφη που χρήζουν συνδρομής και αναζητούν καταφύγιο ή τα σκάφη που ζητούν ελλιμενισμό έκτακτης ανάγκης για λόγους ασφάλειας στη θάλασσα ή για τη διάσωση ανθρώπινων ζωών στη θάλασσα.

Η απαγόρευση θα εφαρμόζεται επίσης στα σκάφη που προσπαθούν να αποφύγουν τις κυρώσεις αντικαθιστώντας τη ρωσική σημαία με τη σημαία άλλου κράτους ή με την εγγραφή τους στο νηολόγιο άλλου κράτους αντί του ρωσικού, ή στα σκάφη που εκτελούν μεταφορτώσεις από πλοίο σε πλοίο. Οι λιμενικές αρχές μπορούν να εντοπίσουν μια απόπειρα μετανηολόγησης ή τροποποίησης της νηολόγησης ελέγχοντας τον αριθμό IMO ενός πλοίου (τον μοναδικό αριθμό αναγνώρισης που χορηγείται εκ μέρους του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού).

Η ΕΕ έχει απαγορεύσει τις θαλάσσιες μεταφορές ρωσικού αργού πετρελαίου (από τις 5 Δεκεμβρίου 2022) και προϊόντων πετρελαίου (από τις 5 Φεβρουαρίου 2023) προς τρίτες χώρες. Επίσης απαγόρευσε τη σχετική παροχή τεχνικής βοήθειας, υπηρεσιών διαμεσολάβησης ή χρηματοδότησης ή χρηματοδοτικής βοήθειας. Η απαγόρευση αυτή δεν ισχύει εάν το αργό πετρέλαιο ή τα προϊόντα πετρελαίου αγοράζονται σε τιμή ίση ή χαμηλότερη από το ανώτατο όριο τιμής του πετρελαίου.

Πώς επηρεάζεται το ρωσικό τραπεζικό σύστημα από τις κυρώσεις;

Αποκλεισμός ρωσικών και λευκορωσικών τραπεζών από το σύστημα SWIFT

Ο αποκλεισμός εμποδίζει δέκα ρωσικές και τέσσερις λευκορωσικές τράπεζες να πραγματοποιούν ή να λαμβάνουν διεθνείς πληρωμές μέσω του συστήματος SWIFT.

Εικονίδιο απαγόρευσης με τη ρωσική σημαία μπροστά από μια τράπεζα. Το αρτικόλεξο «SWIFT» είναι ορατό στην πρόσοψη της τράπεζας.
Δέκα ρωσικές και τέσσερις λευκορωσικές τράπεζες έχουν αποκλειστεί από το σύστημα SWIFT.

Το SWIFT είναι μια υπηρεσία ανταλλαγής μηνυμάτων που διευκολύνει σημαντικά την ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ τραπεζών και άλλων χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων. Το SWIFT συνδέει περισσότερες από 11.000 οντότητες παγκοσμίως.

Ως εκ τούτου, οι εν λόγω τράπεζες δεν μπορούν ούτε να αποκτήσουν ξένο νόμισμα (δεδομένου ότι η μεταφορά ξένων νομισμάτων μεταξύ δύο τραπεζών πραγματοποιείται συνήθως ως μεταφορά στο εξωτερικό με τη συμμετοχή ξένης ενδιάμεσης τράπεζας) ούτε να μεταφέρουν περιουσιακά στοιχεία στο εξωτερικό. Αυτό έχει αρνητικές συνέπειες για την οικονομία της Ρωσίας και της Λευκορωσίας.

Από τεχνική άποψη, οι τράπεζες θα μπορούσαν να πραγματοποιούν διεθνείς συναλλαγές χωρίς το SWIFT, αλλά είναι δαπανηρές, πολύπλοκες και προϋποθέτουν αμοιβαία εμπιστοσύνη μεταξύ των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων. Με το μέτρο αυτό οι πληρωμές επιστρέφουν στην εποχή κατά την οποία χρησιμοποιούνταν το τηλέφωνο και το φαξ για την επιβεβαίωση κάθε συναλλαγής.

Κυρώσεις κατά της Εθνικής Κεντρικής Τράπεζας της Ρωσίας

Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει απαγορεύσει όλες τις συναλλαγές με την Εθνική Κεντρική Τράπεζα της Ρωσίας που σχετίζονται με τη διαχείριση των αποθεματικών και των περιουσιακών στοιχείων της Ρωσικής Κεντρικής Τράπεζας. Ως αποτέλεσμα της δέσμευσης των περιουσιακών στοιχείων της, η κεντρική τράπεζα δεν έχει πλέον πρόσβαση στα περιουσιακά στοιχεία που έχει αποθηκεύσει σε κεντρικές τράπεζες και ιδιωτικά ιδρύματα στην ΕΕ.

Τον Δεκέμβριο του 2022 η ΕΕ προσέθεσε τη Ρωσική Τράπεζα Περιφερειακής Ανάπτυξης στον κατάλογο των ρωσικών κρατικών ή κρατικά ελεγχόμενων οντοτήτων που υπόκεινται σε πλήρη απαγόρευση συναλλαγών.

Τον Φεβρουάριο του 2022 τα διεθνή αποθεματικά της Ρωσίας ανέρχονταν σε 643 δισ. ευρώ (579 δισ. ευρώ). Μεταξύ άλλων, η κατοχή αποθεματικών σε ξένα νομίσματα συμβάλλει στη διατήρηση της συναλλαγματικής ισοτιμίας του νομίσματος μιας χώρας σταθερής.

Λόγω της απαγόρευσης των συναλλαγών από την ΕΕ και άλλες χώρες, εκτιμάται ότι έχουν δεσμευθεί περισσότερα από τα μισά ρωσικά αποθεματικά. Την απαγόρευση επέβαλαν και άλλες χώρες (όπως οι ΗΠΑ, ο Καναδάς και το Ηνωμένο Βασίλειο), οι οποίες κατέχουν επίσης μερίδιο των συναλλαγματικών διαθεσίμων της Ρωσίας.

Κατά συνέπεια, η Ρωσία δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει αυτό το αποθεματικό ξένων περιουσιακών στοιχείων για να διαθέσει κεφάλαια στις τράπεζές της και, ως εκ τούτου, να περιορίσει τις επιπτώσεις άλλων κυρώσεων. Ακόμη και τα αποθέματα χρυσού που είναι αποθηκευμένα στη Ρωσία φαίνεται πλέον ότι πωλούνται δυσκολότερα λόγω των διεθνών κυρώσεων που πλήττουν ρωσικές οντότητες.

Η ΕΕ έχει επίσης απαγορεύσει την πώληση, την προμήθεια, τη μεταφορά και την εξαγωγή τραπεζογραμματίων σε ευρώ στη Ρωσία. Στόχος είναι να περιοριστεί η πρόσβαση της ρωσικής κυβέρνησης, της Κεντρικής της Τράπεζας και φυσικών ή νομικών προσώπων στη Ρωσία σε μετρητά σε ευρώ, ώστε να αποτραπεί η καταστρατήγηση των κυρώσεων.

Παρόμοιες κυρώσεις ισχύουν και για τη Λευκορωσία.

Γιατί η ΕΕ επέβαλε κυρώσεις σε ορισμένα μέσα ενημέρωσης;

Η Ρωσική Ομοσπονδία διεξάγει συστηματική, διεθνή εκστρατεία παραπληροφόρησης, χειραγώγησης των πληροφοριών και στρέβλωσης των γεγονότων, προκειμένου να ενισχύσει τη στρατηγική της για την αποσταθεροποίηση τόσο των γειτονικών της χωρών, όσο και της ΕΕ και των κρατών μελών της.

Δημοσιογράφος παρουσιάζει ειδήσεις στην τηλεόραση. Στην οθόνη πίσω του προβάλλεται το λογότυπο του Russia Today.
Αναστέλλεται η ραδιοτηλεοπτική μετάδοση στην ΕΕ πέντε ρωσικών κρατικών μέσων ενημέρωσης — © AFP

Ως αντίμετρο, η ΕΕ ανέστειλε τις δραστηριότητες και τις άδειες ραδιοτηλεοπτικής μετάδοσης στην ΕΕ αρκετών μέσων παραπληροφόρησης που υποστηρίζονται από το Κρεμλίνο:

  • Sputnik και θυγατρικές, συμπεριλαμβανομένης της Sputnik Arabic
  • Russia Today και θυγατρικές, συμπεριλαμβανομένων των Russia Today English, Russia Today UK, Russia Today Germany, Russia Today France, Russia Today Spanish, Russia Today Arabic
  • Rossiya RTR / RTR Planeta
  • Rossiya 24 / Russia 24
  • Rossiya 1
  • TV Centre International
  • NTV/NTV Mir
  • REN TV
  • Pervyi Kanal
  • Oriental Review
  • Tsargrad TV Channel
  • New Eastern Outlook
  • Katehon
  • Spas TV Channel

Η Ρωσία χρησιμοποιεί όλα αυτά τα μέσα ενημέρωσης για τη σκόπιμη διάδοση προπαγάνδας και τη διεξαγωγή εκστρατειών παραπληροφόρησης, μεταξύ άλλων σχετικά με τη στρατιωτική της επίθεση κατά της Ουκρανίας.

Καλύπτουν όλα τα μέσα μετάδοσης και διανομής στα κράτη μέλη της ΕΕ ή που απευθύνονται σε αυτά, μεταξύ των οποίων η καλωδιακή, η δορυφορική, η διαδικτυακή τηλεόραση, οι πλατφόρμες, οι δικτυακοί τόποι και οι εφαρμογές.

Σύμφωνα με τον Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων, τα μέτρα αυτά δεν θα εμποδίζουν τα εν λόγω μέσα ενημέρωσης και το προσωπικό τους να ασκούν άλλες δραστηριότητες στην ΕΕ που δεν εμπεριέχουν τη ραδιοτηλεοπτική μετάδοση, όπως έρευνα και συνεντεύξεις.

Η ΕΕ έχει επίσης επιβάλει κυρώσεις σε οργανισμούς μέσων ενημέρωσης και άτομα που ευθύνονται για την προπαγάνδα και την παραπληροφόρηση.

Τι ΔΕΝ κάνουν οι κυρώσεις της ΕΕ κατά της Ρωσίας;

Οι κυρώσεις δεν εμποδίζουν τις εξαγωγές και τις συναλλαγές που σχετίζονται με τρόφιμα και γεωργικά προϊόντα.

Οι ηγέτες και οι ηγέτιδες της ΕΕ τόνισαν κατά το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο της 23ης και 24ης Ιουνίου 2022 ότι η Ρωσία είναι αποκλειστικά υπεύθυνη για την παγκόσμια επισιτιστική κρίση και ότι οι κυρώσεις της ΕΕ δεν στοχεύουν τα τρόφιμα και τα γεωργικά προϊόντα. Η επισιτιστική ασφάλεια και η οικονομική προσιτότητα των τροφίμων αποτελούν βασική προτεραιότητα για την ΕΕ και τα κράτη μέλη της.

Οι κυρώσεις της ΕΕ δεν έχουν επίπτωση στην επισιτιστική ασφάλεια και καλύπτουν μόνο το διμερές εμπόριο μεταξύ της ΕΕ και της Ρωσίας και όχι το διεθνές εμπόριο.

Από τις κυρώσεις της ΕΕ εξαιρούνται ρητά ο εφοδιασμός με τρόφιμα και τα λιπάσματα: δεν έχουν επιβληθεί κυρώσεις έναντι των ρωσικών εξαγωγών τροφίμων στις παγκόσμιες αγορές. Οποιοσδήποτε μπορεί να εκμεταλλεύεται, να αγοράζει, να μεταφέρει και να εξασφαλίζει τρόφιμα και λιπάσματα που προέρχονται από τη Ρωσία.

Οι περιορισμοί στις εισαγωγές ορισμένων λιπασμάτων καλίου στο πλαίσιο των κυρώσεων της ΕΕ εφαρμόζονται μόνο σε προϊόντα που εισάγονται στην ΕΕ και δεν αφορούν τις εξαγωγές τους στην Ουκρανία από την ΕΕ ή από τη Ρωσία.

Επίσης, οι κυρώσεις της ΕΕ προβλέπουν εξαιρέσεις: αν και ο ευρωπαϊκός εναέριος χώρος δεν είναι ανοικτός για τα ρωσικά αεροσκάφη, τα κράτη μέλη της ΕΕ μπορούν να δίνουν άδεια για την πραγματοποίηση υπερπτήσεων στον εναέριο χώρο τους από ρωσικά αεροσκάφη εάν αυτό είναι αναγκαίο για ανθρωπιστικούς σκοπούς. Επιτρέπεται επίσης στα κράτη μέλη της ΕΕ να παρέχουν σε σκάφη υπό ρωσική σημαία πρόσβαση σε λιμένες της ΕΕ, καθώς και να επιτρέπουν την είσοδο ρωσικών οδικών μεταφορέων στην ΕΕ, με σκοπό την εισαγωγή ή τη μεταφορά γεωργικών προϊόντων, συμπεριλαμβανομένων λιπασμάτων και σίτου, που δεν υπόκεινται σε περιορισμούς.

Ενημερωτικό γράφημα – Η διαδικασία κυρώσεων της ΕΕ με απλά λόγια

Δείτε το πλήρες ενημερωτικό γράφημα

Συντονίζει η ΕΕ τις κυρώσεις με άλλους εταίρους;

Οι κυρώσεις είναι αποτελεσματικότερες, εάν σε αυτές συμμετέχει ευρύ φάσμα διεθνών εταίρων. Κατά τις τελευταίες εβδομάδες, η ΕΕ συνεργάζεται στενά με ομονοοούντες εταίρους, όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες, προκειμένου να συντονίσει τις κυρώσεις.

Η ΕΕ συνεργάζεται με τον Όμιλο της Παγκόσμιας Τράπεζας, την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (ΕΤΑΑ), τον Οργανισμό Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) και άλλους διεθνείς εταίρους για να εμποδίσει τη Ρωσία να λάβει χρηματοδότηση από τέτοιους οργανισμούς.

Για τον συντονισμό αυτής της διεθνούς προσπάθειας, η νεοσυσταθείσα ειδική ομάδα REPO (Russian Elites, Proxies, and Oligarchs — Ρωσικές ελίτ, πληρεξούσιοι και ολιγάρχες) επιτρέπει στην ΕΕ να συνεργαστεί με τις χώρες της G7 —τον Καναδά, τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ιταλία, την Ιαπωνία, το Ηνωμένο Βασίλειο και τις Ηνωμένες Πολιτείες— καθώς και με την Αυστραλία, προκειμένου να διασφαλίσει την επιβολή των κυρώσεων.

Μολονότι η ΕΕ συνεργάζεται στενά με πολλούς εταίρους, καθεμία από αυτές τις τρίτες χώρες αποφασίζει μονομερώς ποιες κυρώσεις θα επιβάλει.

Οι κυρώσεις της ΕΕ εμπίπτουν στο διεθνές δίκαιο;

Ναι. Όλες οι κυρώσεις της ΕΕ συμμορφώνονται πλήρως με τις υποχρεώσεις που απορρέουν από το διεθνές δίκαιο, με παράλληλο σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και των θεμελιωδών ελευθεριών.

Μόλις επιτευχθεί πολιτική συμφωνία μεταξύ των κρατών μελών της ΕΕ, οι αναγκαίες νομικές πράξεις εκπονούνται από την Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Εξωτερικής Δράσης και/ή την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και υποβάλλονται στο Συμβούλιο προς έκδοση.

Οι κανονισμοί και οι αποφάσεις του Συμβουλίου, ως νομικές πράξεις γενικής ισχύος, είναι δεσμευτικοί για κάθε πρόσωπο ή οντότητα που υπάγεται στη δικαιοδοσία της ΕΕ. Αυτό σημαίνει κάθε πρόσωπο ή οντότητα εντός της ΕΕ, κάθε υπήκοο της ΕΕ σε οποιονδήποτε τόπο, καθώς και όλες τις εταιρείες και τους οργανισμούς που έχουν συσταθεί σύμφωνα με το δίκαιο κράτους μέλους της ΕΕ.

Πώς προτίθεται η ΕΕ να αποτρέψει την καταστρατήγηση αυτών των κυρώσεων;

Για να αντιμετωπίσει την αυξανόμενη καταστρατήγηση των κυρώσεων, η ΕΕ αποφάσισε να ενισχύσει περαιτέρω τη διμερή και πολυμερή συνεργασία με τρίτες χώρες και την παροχή τεχνικής βοήθειας.

Μόνο στις περιπτώσεις όπου η συνεργασία δεν αποφέρει τα επιδιωκόμενα αποτελέσματα, η ΕΕ θα αναλαμβάνει ταχεία, αναλογική και στοχευμένη δράση, με αποκλειστικό σκοπό να στερήσει από τη Ρωσία τους πόρους που της επιτρέπουν να συνεχίζει τον επιθετικό της πόλεμο κατά της Ουκρανίας. Η δράση αυτή θα έχει τη μορφή κατάλληλων ατομικών μέτρων για την αντιμετώπιση της συμμετοχής φορέων τρίτων χωρών στη διευκόλυνση της καταστρατήγησης.

Μετά τη θέσπιση των εν λόγω ατομικών μέτρων, η ΕΕ θα προβαίνει εκ νέου σε εποικοδομητικό διάλογο με την εκάστοτε τρίτη χώρα.

Σε περίπτωση που, παρά τις ατομικές κυρώσεις και τον περαιτέρω διάλογο, εξακολουθεί να υφίσταται σημαντική και συστημική καταστρατήγηση, η ΕΕ θα έχει τη δυνατότητα να λαμβάνει μέτρα έσχατης ανάγκης. Στην περίπτωση αυτή, το Συμβούλιο μπορεί να αποφασίζει ομόφωνα να περιορίσει την πώληση, προμήθεια, μεταβίβαση ή εξαγωγή αγαθών και τεχνολογίας των οποίων η εξαγωγή στη Ρωσία απαγορεύεται ήδη —ιδίως προϊόντων και τεχνολογιών πεδίου μάχης— σε τρίτες χώρες η δικαιοδοσία των οποίων αποδεδειγμένα παρουσιάζει συνεχή και ιδιαίτερα υψηλό κίνδυνο να χρησιμοποιηθεί για καταστρατήγηση.

Κατάσχεται η περιουσία του Ιβάν Σαββίδη στην Ουκρανία

Το Ανώτατο Δικαστήριο κατά της Διαφθοράς της Ουκρανίας έκανε δεκτή την αξίωση του υπουργείου Δικαιοσύνης για κατάσχεση των περιουσιακών στοιχείων του Ελληνορώσου επιχειρηματία, Ιβάν Σαββίδη και της συζύγου του, Κυριακής.

Τα κατασχεθέντα περιουσιακά στοιχεία του Ιβάν Σαββίδη στην Ουκρανία περιλαμβάνουν το 100% των εταιρικών μεριδίων της PJSC Pentopak, που δραστηριοποιείται στην παραγωγή συσκευασιών για προϊόντα κρέατος και αλλαντικών, και το 100% των εταιρικών δικαιωμάτων της θυγατρικής της, Atlantis-Pak Ukraine.

Η έκθεση της ΜΚΟ «Κέντρο δράσης κατά της διαφθοράς», η οποία στήριξε την αγωγή για την υπόθεση, ανέφερε ότι η σύζυγος του Ιβάν Σαββίδη εμφανίζεται ως ιδιοκτήτρια ορισμένων εταιρειών στην Ουκρανία, αλλά στην πραγματικότητα ανήκουν στον ίδιο.

Το καλοκαίρι του 2023, το πρόγραμμα Trap Aggressor του think tank «StateWatch» συμπεριέλαβε τον Ιβάν Σαββίδη σε λίστα επιχειρηματιών, οι εταιρείες των οποίων στηρίζουν τη ρωσική στρατιωτική βιομηχανία και των οποίων τα περιουσιακά στοιχεία δεν είχαν ακόμη κατασχεθεί από την Ουκρανία.

Με πληροφορίες από Kyiv Independent

 

https://www.kathimerini.gr/world/562875433/kataschetai-i-perioysia-toy-ivan-savvidi-stin-oykrania/ 

Γιατί δεσμεύτηκε η περιουσία του Ιβάν Σαββίδη στην Ουκρανία και πόση είναι- Τι μεταδίδουν τα ουκρανικά ΜΜΕ

Το Ανώτατο Δικαστήριο Καταπολέμησης της Διαφθοράς της Ουκρανίας έκανε δεκτή την αξίωση του Υπουργείου Δικαιοσύνης για κατάσχεση των περιουσιακών στοιχείων του Ρωσο-Έλληνα ολιγάρχη Ιβάν Σαββίδη (Σαββίδη) και της συζύγου του Kiriyaki, ανακοίνωσε η ΜΚΟ Κέντρο Δράσης κατά της Διαφθοράς (ANTAC), η οποία υποστήριξε τη μήνυση, σύμφωνα με δημοσιεύματα ουκρανικών μέσων ενημέρωσης.

Η απόφαση ελήφθη με μεγάλη καθυστέρηση σε σύγκριση με δεσμεύσεις περιουσιών άλλων Ρώσων ολιγαρχών και, όπως αναφέρεται στα δημοσιεύματα, αφορά την στήριξη που παρέχει ο Ιβάν Σαββίδης στον Βλαντιμίρ Πούτιν.

Το καλοκαίρι του 2023, έρευνα της Trap Aggressor, της δεξαμενής σκέψης StateWatch συμπεριέλαβε τον Σαββίδη μεταξύ 25 ολιγαρχών των οποίων οι εταιρείες εξυπηρετούν το ρωσικό στρατιωτικό-βιομηχανικό συγκρότημα και των οποίων τα περιουσιακά στοιχεία δεν είχαν ακόμη κατασχεθεί από την Ουκρανία.

Τα κατασχεθέντα περιουσιακά στοιχεία της Σαββίδη περιλαμβάνουν το 100% των εταιρικών μετοχών της PJSC Pentopak, η οποία είναι μία από τις μεγάλες εταιρείες στην παραγωγή συσκευασιών για προϊόντα κρέατος και αλλαντικών, και το 100% των εταιρικών δικαιωμάτων της θυγατρικής της Atlantis-Pak Ukraine.

Η ANTAC είπε ότι η σύζυγος του Kiriyaki Savvidi είναι η ονομαστική ιδιοκτήτρια ορισμένων εταιρειών στην Ουκρανία, αν και ο σύζυγός της είναι ιδιοκτήτης της επιχείρησης.

Η Σαββίδη ίδρυσε τον Όμιλο Agrokom, ο οποίος διαθέτει εργοστάσια επεξεργασίας και συσκευασίας κρέατος, εγκαταστάσεις θερμοκηπίου και ένα εργοστάσιο ανθρακούχου νερού.

Το 2015, όπως αναφέρεται, ο Σαββίδης χαιρέτισε δημόσια την κατοχή της Κριμαίας και την παράνομη προσάρτησή της από τη Ρωσία. Ο Σαββίδης έχει τόσο ρωσική όσο και ελληνική υπηκοότητα. Στην Ελλάδα έχει λιμάνι και μεταξύ άλλων τον ποδοσφαιρικό ΠΑΟΚ, επισημαίνει η Kiev Indepented.

 Γιατί δεσμεύεται η περιουσία του Ιβάν Σαββίδη στην Ουκρανία και πόση είναι- Τι μεταδίδουν τα ουκρανικά ΜΜΕ

Γιατί δεσμεύεται η περιουσία του Ιβάν Σαββίδη στην Ουκρανία και πόση είναι- Τι μεταδίδουν τα ουκρανικά ΜΜΕ

Similar Posts